مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20461 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا سرنوشت هر كسي از پيش تعيين شده است و انسان در كارهاي خود مجبور است و درساختن خوشبختي و بدبختي خويش هيچ نقشي ندارد؟

نسان هيچ گونه نقشي در ساخت و تغيير سرنوشت آيندهء خود ندارد يا اين كه مختار است و هيچ گونه قيد وبندي ندارد و يا راه سومي وجود دارد كه شامل هر دو قسم است .

سه نظريه مستقل و متضاد از هم وجود دارد:

1 نظريهء اشاعره ; اين ها دسته اي از متكلمان اسلامي هستند كه به خيال خود خواستند خدا را تنزيه كنند واز شركت در خالقيت منزّه بدارند; لذا گفتند: انسان به هيچ وجه در كارها مؤثر نيست و همهء كارها از آن خداونداست , چون اگر انسان را مؤثر بدانيم , شريك خدا مي شود و نعوذ بالله من الشرك !بنابراين انسان هيچ گونه اختياري ندارد و تمام برنامه از روي جبر انجام مي گيرد.

2 نظريهء معتزله ; اين ها نيز از متكلمان اسلامي هستند كه معتقدند انسان در كارهاي خود آزاد است و هيچ نوع قيد و بندي ندارد و عوامل گذشته و آينده در او اثر ندارد.

3 شيعه ; اين ها معتقدند نه جبر اشاعري صحيح است و نه آزادي مطلق معتزلي , بلكه امر ميانه اي هست ;ي 0

ئعني انسان در كار خود نه جبر مطلق دارد و نه اختيار مطلق . به تعبير ديگر: شيعه معتقد است خداوندمتعال براي جهان هستي , نظام و قانون پديد آورده است كه هيچ كاري در جهان , خارج از قانون انجام نمي گيرد.قانون و نظام الهي در مورد انسان اين است كه داراي اراده و قدرت و اختيار باشد و كارهاي نيك يا بد را به انتخاب خود انجام دهد.(1)

طبق اين نظريه , انسان در كار خود مؤثر است و با اراده و اختيار آن را انجام مي دهد, اما نه به طور استقلال ودر عرض ارادهء خداوند, بلكه به نحو وابسته و در طول ارادهء خداوند متعال .

توضيح : انسان تمام كارهاي خود را با تصميم و ارادهء خود انجام مي دهد; با ارادهء خود كارهاي زشت و قبيح را انجام مي دهد و سرنوشت خود را تعيين مي كند و با اراده و خواست خود كارهاي نيك و صالح انجام مي دهدو سرنوشت ديگري براي خود رقم مي زند, ولي خداوند متعال هم در تمام كارهايش نقش دارد; به اين كيفيت كه خداوند آن كار و عملي را براي انسان اراده مي كند كه او با ميل و اختيار خويش تصميم گرفته است آن راانجام دهد; بنابراين , انسان بايد بكوشد سرنوشت و عاقبت خوبي براي خود تعيين كند.

(پـاورقي 1.مرتضي مطهري , عدل الهي , ص 149(انتشارات اسلامي بين الحرمين ).



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.